Personvernerklæring for Andebu Elektro AS

Din tillit til oss er avgjørende for at våre tjenester skal bli så gode som du forventer. Gode personvernrutiner er en nøkkel for at du skal ha tillit til oss.

All behandling av personopplysninger i Andebu Elektro er underlagt personopplysningsloven med forskrifter og EUs “General Data Protection Regulation” (GDPR) slik at denne er implementert i norsk rett (“personopplysningsloven”). Alle våre ansatte er underlagt taushetsplikt i henhold til ekomloven § 2-9.

Når det kommer til personvern så lover vi å:

  • Være åpne om hvordan vi samler inn, bruker og lagrer dataene dine.
  • Bruke dataene dine i tråd med det formålet vi har innhentet det for.
  • Ikke samle inn, lagre eller behandle personopplysninger i større grad enn det vi har behov for.
  • Legge til rette for individuelle tilpasningsmuligheter og innebygget personvern i våre løsninger.
  • Gi deg rett til innsyn i dine personvernopplysninger, og tilrettelegge for sletting og retting av personopplysninger som er uriktige eller som du ikke ønsker å beholde.
  • Bruke tilstrekkelig gode sikkerhetstiltak og verktøy for å beskytte dine data
  • Ha et eget personvernombud som skal være med på å kontrollere at Andebu Elektro overholder personopplysningsloven og denne personvernerklæringen

Denne personvernerklæringen skal gi deg den informasjonen du har krav på etter personopplysningsloven. Du skal få informasjon om følgende:

  1. Hvilke opplysninger vi samler inn om deg.
  2. Hvilke opplysninger vi innhenter om deg når du bruker våre tjenester eller besøker våre nettsider.
  3. Hvordan og hvorfor vi samler inn og bruker opplysningene.
  4. Hvordan vi ivaretar dine rettigheter.
  5. Hvordan Andebu Elektro etterlever kravene i personopplysningsloven.
  6. Hvordan du kontakter oss om du har spørsmål om Andebu Elektro sin behandling av dine personopplysninger.
  1. Hvem gjelder denne personvernerklæringen for?

Denne personvernerklæringen gjelder for den innhenting av personopplysninger som vi gjør om våre kunder og besøkende på våre nettsider. Personvernerklæringen gjelder også for andre vi har lovlig grunnlag for å behandle personopplysninger om, for eksempel du som har samtykket til den behandlingen som Andebu Elektro gjør.

  1. Når behandler vi opplysninger om deg?

Andebu Elektro behandler personopplysninger om deg når:

  • Det er nødvendig for å levere avtalte tjenester til deg.
  • Det er nødvendig for å forbedre vår kundepleie for å gi deg bedre brukeropplevelser.
  • Det er nødvendig for å ivareta informasjonssikkerheten.
  • Det er nødvendig for å utvikle og markedsføre våre tjenester.
  • Du har gitt ditt samtykke til behandling av opplysninger om deg.
  • Det er nødvendig av hensyn til vår oppfyllelse av lovpålagte krav.
  1. Hvordan mottar vi personopplysninger om deg?

Vi behandler personopplysninger som:

  • Du registreres hos Andebu Elektro e når du bestiller tjenester hos oss eller når du kontakter Kundeservice med spørsmål.
  • Registreres regelmessig i det du bruker tjenestene levert av Andebu Elektro, for eksempel når det registreres bevegelse i et rom med bevegelsessensor eller besøker våre nettsider.
  • Vi mottar fra andre enn deg, for eksempel fra tjenesteytere som har lovlig grunnlag for å sende oss sannsynliggjort eller spesifikk informasjon (for eksempel fra Folkeregisteret).
  • Valg du gjør når du trykker på bannere for informasjon, eller dersom du har svart på kundeundersøkelser vi sender ut.
  1. Hva slags informasjon behandler vi?

For å levere en skreddersydd løsning til deg på smartere løsninger for hjemmet trenger vi personopplysninger om deg. Registrerer derfor opplysninger om deg, som:

  • Kontaktinformasjon som navn, adresse, e-post, telefonnummer, kontaktadresse på innhold og tjenester levert over internett, som for eksempel Facebook, Google og Twitter.
  • Opplysninger om ditt kundeforhold , som tjeneste- og ordreopplysninger, betalingsopplysninger, kredittopplysninger, dine eventuelle samtykker og kontakt med kundeservice.
  • Opplysninger om brukere av dine tjenester i din husstand, for eksempel antall personer og navn på disse.
  • Opplysninger generert i forbindelse med at du benytter deg av abonnement og de øvrige tjenestene vi tilbyr som bruk, statistikk/tidslinje, antall og type enheter som er i bruk.
  • Informasjon du oppgir i kontakten din med Kundeservice, for eksempel i forbindelse med kundeklager, oppsigelse, gjenopptakelse av abonnement og andre opplysninger du gir oss.
  • Opplysninger vi innhenter når du bruker våre digitale løsninger over internett, slik som IP-adresse, informasjon om nettleseren du bruker, operativsystem, omtrentlig lokasjonsdata, samt hvilken nettside du kom fra.
  • Når du velger å delta i noen av våre spørreundersøkelser, brukerpanel eller konkurranser, behandler vi opplysninger vi mottar fra deg i denne sammenhengen..
  • Dersom du engasjerer deg og går i dialog med oss i eksterne kanaler som for eksempel sosiale medier, vil dette innholdet registreres i systemene våre. Avhengig av tjenesten vil innholdet kunne være offentlig tilgjengelig for andre brukere i samme tjeneste.
  • Vi vil kunne koble sammen opplysninger innsamlet i forbindelse med ulike tjenester i den grad vi har lovlig grunnlag til dette.
  1. Hva bruker vi personopplysningene dine spesifikt til?

Først og fremst bruker vi personopplysningene dine for å kunne administrere kundeforholdet ditt og levere Andebu Elektro sine tjenester til deg. Vi behandler personopplysninger om deg for disse spesifikke formålene:

  • Administrasjon av kundeforholdet: leveranse av tjenestene du har bestilt, fakturering og kredittvurderinger, kundeservice og annen kommunikasjon med deg.
  • Analyse og videreutvikling av tjenestene våre: vi gjør analyser av våre kunders bruk av tjenestene for å forstå hvilke behov kundene våre har, for å videreutvikle tjenestene våre, og for å kunne anslå årsaken til at kunder velger å si opp tjenesteavtalen sin med oss.
  • Sikkerhet: Opplysningene som automatisk blir registrert av måleverktøyene våre og tekniske logger, om bruken din og teknisk utstyr benyttes for å sikre at tjenestene hele tiden fungerer og holder den kvaliteten de skal ha. Vi prøver proaktivt å løse eventuelle tekniske problemer før du merker dem, og slik minimere risikoen for feil og hindre at noen misbruker abonnementet ditt eller tjenestene våre.
  • Markedsføring: Vi følger markedsføringslovens bestemmelser om utsending av tilbud til våre eksisterende kunder. Vi vil ikke sende deg markedsføring med mindre vi har lovlig behandlingsgrunnlag etter personopplysningsloven for dette og forutsatt at du ikke har reservert deg mot slike markedsføringshenvendelser.

Det lovlige grunnlaget for innhenting av persondata er den tjenesteavtalen vi har inngått med deg. Dette grunnlaget gjelder også for de opplysninger vi trenger for å administrere kundeforholdet og sørge for sikkerhet i systemene våre samt for å videreutvikle tjenestene våre.

Vi har lagt til rette for at du skal kunne reservere deg mot markedsføring ved avmeldingsmulighet i aktuelle e-poster. Viktig informasjon om tjenestene, tjenesterelaterte mail, samt faktura og annet som er nødvendig for at avtalen mellom deg som kunde og oss skal fungere, vil du likevel ikke kunne reservere deg mot.

  1. Automatisert behandling og profilering.

Vi sammenstiller og analyserer kun anonymisert data hvor dette er nødvendig for å sikre kvaliteten og videreutviklingen av våre produkt og tjenester. Gjennom markedsføringspartnere som f.eks Google AdWords har vi også kun tilgang til anonym data.

  1. Hvor lenge lagres personopplysningene om deg?

Andebu Elektro lagrer ikke personopplysningene om deg lenger enn nødvendig. hvor lenge vi oppbevarer personopplysningene dine avhenger av nødvendighet og eventuelle rettslige krav til lagring, slik som for eksempel Bokføringsloven og Ekomloven.

De grunnleggende personopplysningene vi har lagret om deg er nødvendige for at vi skal kunne administrere kundeforholdet ditt og levere riktige tjenester til deg, og disse vil regelmessig lagres så lenge vi har en løpende avtale med deg.

  1. Hvem deler vi opplysningene med?

Selskap vi har inngått databehandleravtale med som utfører oppdrag på våre vegne. Andre som du har gitt ditt samtykke til at vi deler informasjon med. Mulige samarbeidspartnere i tilfelle salg, kjøp, sammenslåing eller annen omorganisering av selskapet. Kredittsjekk- og innkrevningsselskaper. Offentlige myndigheters behandling av opplysninger som Andebu Elektro AS er pålagt å utlevere, er utenfor Andebu Elektro sin kontroll.

Som bruker av Andebu Elektro vil en på stedet en har satt opp systemet sitt (for eksempel huset til en familie) kunne se statistiske data om aktivitet til de andre brukerne av systemet på en tidslinje. Om en har gitt tilgang til andre brukere, kan de se aktivitet du har gjort. Dette er informasjon som kun deles kun mellom brukerne på stedet.

  1. Salg og markedsføring

Vi følger markedsføringslovens bestemmelser om utsendelse av tilbud til våre eksisterende kunder og andre. Vi vil ikke sende deg noe med mindre vi har lovlig behandlingsgrunnlag etter personopplysningsloven for dette, og forutsatt at du ikke har reservert deg mot slike markedsføringshenvendelser.

Vi benytter personopplysninger til:

  • Å tilpasse kommunikasjon og tilbud til våre eksisterende kunder, ved å sammenstille personopplysningene våre med annen anonymisert informasjon fra våre samarbeidspartnere
  • Å kommunisere med kundene våre ved bruk av kontaktinformasjonen du har oppgitt til oss (inkludert e-post, telefonnummer og kontaktinformasjon til OTT tjenester som facebook, twitter og snapchat) og som vi har opplyst deg om at vi benytter til markedsføring, med mindre du har motsatt deg slik kommunikasjon.
  • Å sende ut nyhetsbrev og andre former for direkte markedsføring når vi har ditt samtykke eller annet lovlig grunnlag for dette.
  • Å gjennomføre markedsanalyser, kundetilfredshetsundersøkelser og lignende.
  1. Hvem deler vi opplysningene med?

Selskap vi har inngått databehandleravtale med som utfører oppdrag på våre vegne. Også enkelte andre tredjeparter utfører tjenester på våre vegne og hjelper oss med drift av virksomheten og levering av tjenester, for eksempel elektrikere. Dersom vi utfører kundeundersøkelser, vil vi benytte tredjeparter til dette. Slike tredjeparter gis tilgang til nødvendige opplysninger til bruk for de samme formålene som er beskrevet ovenfor, på vegne av oss.

Andre som du har gitt ditt samtykke til at vi deler informasjon med.

Mulige samarbeidspartnere i tilfelle salg, kjøp, sammenslåing eller annen omorganisering av selskapet.

Kredittsjekk- og innkrevningsselskaper.

Vi deler personopplysninger med de kanaler vi benytter til markedsføring, som for eksempel Facebook, når du har oppgitt kontaktinformasjon til oss for slike kanaler og vi har lovlig grunnlag til å sende markedsføring til deg via disse kanalene.

Vi inngår skriftlige avtaler (databehandleravtaler) med tredjeparter vi deler opplysninger med og stiller tydelige krav om å følge gjeldende personvernlovgivning, inkludert kravene til informasjonssikkerhet. Dersom slike tredjeparter skulle være etablert utenfor EU bruker vi, når dette er påkrevd, EU-Kommisjonens standardkontrakt som ivaretar personvernet til den enkelte og sikrer et tilfredsstillende beskyttelsesnivå.

Til tross for at vi har taushetsplikt etter Ekomloven § 2-9, har Politi- og påtalemyndighet samt noen andre offentlige myndigheter i visse tilfeller krav på å få utlevert opplysninger om bruk av elektroniske kommunikasjonstjenester. I den utstrekning det er pålagt ved lov eller rettslig avgjørelse eller nødvendig for etterforskning av mulige lovbrudd, vil relevante opplysninger kunne bli utlevert til offentlige myndigheter eller eventuelt andre berettigede.

Vi deler kun personopplysningene dine med tredjeparter for at de skal kunne bistå oss i formål som er våre, og aldri for at slike tredjeparter skal benytte personopplysningene dine til sine formål. Utover de kategoriene av tredjeparter som er nevnt her, vil vi hverken dele med eller selge personopplysningene dine til noen.

  1. Hvor lenge behandler vi opplysninger om deg?

Vi behandler opplysningene om deg så lenge det er nødvendig for å oppnå formålet med behandlingen. Opplysningene blir deretter slettet, med mindre vi i henhold til lov er pliktige til fortsatt å ta vare på opplysningene.

  1. Hvordan vi beskytter opplysningene

Personopplysninger skal behandles slik at opplysningenes integritet, konfidensialitet og tilgjengelighet ivaretas. Dette betyr at Andebu Elektro må sørge for tiltak mot utilsiktet og ulovlig ødeleggelse, tap og endringer av personopplysninger

I Andebu Elektro benytter vi prinsippene i ISO 27001 som retningslinjer for IT-sikkehetsarbeidet, og vi har på plass interne rutiner for risikoanalyser. Vi gjennomfører regelmessig risikoanalyser i IT-systemene våre og rutinene våre. Dette sikrer at vi har på plass den nødvendige sikkerheten sett i forhold til den risikoen som er forbundet med behandlingen vår av personopplysninger.

I den utstrekning vi deler personopplysninger med tredjeparter stiller vi strenge krav om informasjonssikkerhet til dem.

  1. Behandling av opplysninger om barn

Med barn menes etter norsk rett, personer under 18 år. Barnet kan gi sitt samtykke om det er over 15 år gitt at opplysningene som behandles ikke er sensitive. Er barnet under 15 år skal foresatte samtykke på barnets vegne med unntak for behandling av opplysninger knyttet til tiltak eller aktiviteter hvor barnet vurderes å ha modenhet til selv å kunne samtykke (såkalt samtykkekompetanse.) Barn under 18 år kan altså selv gi samtykke avhengig av aktiviteten og personvernrisiko knyttet til samme.

  1. Dine rettigheter: Innsyn, retting og sletting

Informasjon: Informasjon om behandling av opplysninger om deg skal være tydelig og lett tilgjengelig slik at du kan tilegne deg god kunnskap om hvordan vi behandler disse opplysningene.

Innsyn: Du kan få oversikt over opplysningene som vi behandler om deg ved å kontakte oss [email protected].

Korrigering: Du kan be om å få rettet feil eller ufullstendige opplysninger ved å kontakte oss via Kundeservice.

Sletting: Du kan be om at vi sletter informasjon om deg:
Når du ikke lenger har et kundeforhold til Andebu Elektro eller når du trekker et samtykke tilbake og det da ikke lenger finnes et lovlig grunnlag for fortsatt behandling av opplysningene.

Begrensing: Du kan anmode om at vi ikke sletter opplysninger om du har behov for disse opplysningene for å fastsette, gjøre gjeldende eller forsvare rettskrav.

Innsigelse: Du kan be oss om å stanse behandlingen av opplysninger vi bruker til direkte markedsføring, herunder profilering.

Automatiserte avgjørelser: Har du fått en avgjørelse som er basert på en automatisert behandling, har du rett til å be om at en medarbeider foretar en ny vurdering.

Du kan alltid henvende deg til oss eller til Datatilsynet med spørsmål eller klager angående Andebu Elektro sin behandling av personopplysninger; se nærmere om dette www.datatilsynet.no.

  1. Hvordan får du vite om endringer i Personvernerklæringen?

Innholdet i denne personvernerklæringen kan bli endret, og i så fall vil endringene bli publisert på andebu-elektro.no. Dersom vi gjør en vesentlig endring, vil vi sende kundene våre varsel om dette.

  1. Behandlingsansvar og Personvernombud

Andebu Elektro har behandlingsansvar for den informasjonen vi innhenter om deg og kundene våre. Dersom du har spørsmål om denne Personvernerklæringen, kan du kontakte oss på:

[email protected][1]

Personvernombudet skal sørge for at Andebu Elektro følger personopplysningsloven, og skal være en kontaktperson og ressurs for Andebu Elektro og kundene våre og andre registrerte i spørsmål som har med å gjøre med personvern i Andebu Elektro.

  1. Cookies

Informasjonskapsler (cookies) og Google Analytics

Vår nettside bruker cookies slik at du kan utføre selvbetjening og vi kan gi deg bedre service. Andebu Elektro AS bruker cookies hovedsakelig for trafikkmåling (gjennom Google Analytics) og optimalisering av innhold. Vi bruker cookies for å forenkle din bruk av våre sider.

For at Andebu Elektro AS skal kunne utvikle og forbedre nettstedet vårt bruker vi trafikkmålings- og analyseverktøyet Google Analytics, som er levert av Google, Inc. Google Analytics bruker også cookies, som er tekstfiler som plasseres på din datamaskin. Dette gjøres for å hjelpe nettstedet å analysere hvordan brukerne anvender nettstedet.

Informasjonen som cookien samler inn om din bruk (herunder din IP adresse) sendes til Google og lagres på selskapets servere. Google vil bruke denne informasjonen for det formål å vurdere din bruk av nettsiden, lage rapporter til innehaveren av nettstedet om aktiviteten på nettstedet, samt for å yte andre tjenester i tilknytning til aktiviteten på nettstedet og bruken av internett.

Google kan også overføre denne informasjonen til tredjeparter dersom det foreligger en rettslig plikt til dette, eller dersom slike tredjeparter behandler informasjonen på vegne av Google Google vil ikke sammenstille din IP adresse med andre opplysninger Google måtte ha i sin besittelse. Du kan avvise bruken av cookies på din maskin ved å justere de nødvendige innstillingene på nettleseren din. Vær imidlertid oppmerksom på at om du gjør dette vil du kanskje ikke være i stand til å benytte nettstedets funksjonalitet i sin helhet.

For å kunne gjøre vår annonsering mer relevant for de som har vist interesse for våre tjenester, benytter vi Google Adwords Remarketing. Dette skjer ved hjelp av cookies for å vise annonser basert på brukernes tidligere besøk på nettstedet. Som bruker av nettstedet kan du velge bort Googles bruk av informasjonskapsler ved å gå til Googles annonseinnstillinger. I henhold til Google sin personvernpolitikk samles det ikke inn eller brukes informasjon som kan brukes til å identifisere individer. Du kan reservere deg mot målrettede Google Display annonser ved å reservere deg via denne linken.

Ved å bruke nettstedet godtar du at Google behandler opplysninger om deg på den måten og for det formålet som er beskrevet ovenfor.

  1. Terminologi

Noen viktige begreper (i alfabetisk rekkefølge):

Anonymiserte opplysninger er opplysninger hvor vi har fjernet alle identifiserbare elementer slik at det ikke lenger er mulig å knytte opplysningene til deg som enkeltperson

Behandling av personopplysninger er bruk av personopplysninger, slik som innsamling, lagring, endring, sammenstilling, utlevering og sletting. Behandlingsansvarlig er Andebu Elektro som er ansvarlig for all behandling av personopplysninger i forbindelse med levering av tjenestene våre.

Kunde er enhver som abonnerer på, kjøper eller bruker tjenestene våre. Kunden som Andebu Elektro har en avtale med må sørge for at eventuelle andre brukere (for eksempel familiemedlemmer) under hans/hennes abonnement er informert om denne Personvernerklæringen før tjenesten tas i bruk.

Lokasjonsdata er opplysninger som behandles og som angir den geografiske posisjonen til mobiltelefonen eller annet utstyr som benytter ekomnett eller mobilnett.

Personopplysninger er informasjon som typisk direkte eller indirekte kan knyttes til deg som enkeltperson, eksempelvis navn, adresse, fødselsdato, etc.

Personopplysningsloven er den norske Personopplysningsloven med forskrifter, og General Data Protection Regulation (GDPR) slik denne blir implementert i ny norsk Personopplysningslov.